----- > Teman Bicara < -----

**--** Antara Kita Tiada Rahsia **--**

Monday, October 3, 2011

Faktor-faktor yang mendorong ke arah berusaha mencari pahala

1. Masa yang berlalu begitu cepat.
Semua orang memerlukan masa bagi menjalankan urusan kehidupan. masa begitu penting bagi kita. Oleh itu, rebut peluang dan masa yang ada pada kita walaupun sedikit bagi melakukan perkara-perkara yang berfaedah dan melakukan amal kebajikan.

2. Kematian yang datang secara tiba-tiba.
Allah mengingatkan kita:
''Katakanlah sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, ia akan mencri kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan yang Maha Mengetahui perkara ghaib dan nyata, ia akan memberitahu kamu apa yang telah kamu kerjakan.''
(Surah Al-Jumu'ah, ayat 8)

3. Perubahan keadaan dan situasi hidup.
Perubahan keadaan dan situasi manusia tidak diketahui melainkan Allah. Contohnya, orang yang kaya boleh menjadi miskin, orang yang senang boleh menjadi susah, orang yang sihat tiba-tiba sakit, orang yang banyak memiliki masa lapang tiba-tiba menjadi sibuk, orang muda akhirnya menjadi tua dan akhir sekali orang yang sedang menikmati kehidupan tiba-tiba didatangi kematian.

4. Bagi memberatkan timbangan amal pada hari akhirat.
Pada hari akhirat kelak, amalan kita sama ada yang baik ataupun buruk ditimbang satu persatu di atas neraca Allah yang penuh keadilan. Pada masa itu, manusia memerlukan saham pahala bagi memberatkan timbangan amalnya hinggakan pahala sebesar biji zarah pun berguna pada masa itu.

5. Bagi menggantikan kelalaian dalam mentaati perintah Allah.
Allah berkata:
”Tiada guna lagi pada hari kiamat seseorang yang berkata betapa menyesalnya diriku di atas kelalaianku daripada mentaati perintah Allah, dan aku dulunya semasa di dunia yang suka menghina dan memperlekehkan orang.”
(Surah az-Zumar, ayat 56)

6. Perasaan takut pada perhimpunan di padang mahsyar dan hisab jika tidak cukup amalan bagi berhadapan dengan Allah.
Allah menyebut:
”Berilah amaran dengan ini kepada mereka yang takut di himpunkan kepada tuhan mereka, tiada lagi bagi mereka pada waktu itu penolong dan tiada lagi pemberi syafaat, mudah-mudahan mereka bertakwa.”
(surah al-an’am, ayat 51)

Takut kepada allah adalah pendorong yang kuat ke arah melakukan amal soleh.

7. Galakan allah supaya mencari ganjaran pahala daripadanya.
Allah menyatakan:
”Orang beriman dan beramal soleh akan kami tempatkan mereka di dalam syurga yang terdapat di dalamnya bilik-bilik, di bawahnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalam syurga itu selama-lamanya, itulah sebaik-baik ganjaran bagi orang yang beramal.”
(surah al-ankabut, ayat 58)

No comments:

Post a Comment